- Onderzoekers van het Erasmus Centre for Entrepreneurship hebben een ranglijst van de 250 snelstgroeiende bedrijven van Nederland samengesteld.
- Takeaway.com, Picnic en Rituals vormen de top drie. YoungCapital, Coolblue en Adyen halen de top tien.
- De onderzoekers benoemen vier kenmerken van snelgroeiende bedrijven: draag de kernwaarden uit, stel je ideale groeiteam samen, ken je groeiformule en betrek je medewerkers.
Takeaway.com, Picnic en Rituals. Dat zijn de drie snelstgroeiende bedrijven van Nederland volgens het Erasmus Centre for Entrepreneurship. De Rotterdamse kennisinstelling stelt jaarlijks het ScaleUp Dashboard samen, een ranglijst van 250 Nederlandse bedrijven die het hardst groeien.
De monitor richt zich niet op eendagsvliegen of kleine organisaties die even een groeispurt beleven vanaf een minieme omvang. Om in de Top 250 Groeibedrijven te komen, moeten ondernemingen minimaal 10 fte’s hebben en/of een omzet van minimaal 5 miljoen euro aan het begin van de meetperiode. Die loopt van december 2016 tot en met december 2019. In die tijdspanne moet het bedrijf jaarlijks gemiddeld met 20 procent groeien in fte of inkomsten.
De bedrijven die aan die criteria voldoen, zijn vervolgens gerangschikt op hoeveel banen ze creëerden in de meetperiode en wie de hoogste gemiddelde jaarlijkse groei in fte liet zien. Dat leverde de volgende top 10 op:
Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, wist meer dan 4.700 banen te creëren en 96 procent te groeien. De maaltijdbezorgdienst van oprichter Jitse Groen is de absolute nummer 1.
Dan volgt online supermarkt Picnic met ruim 2.000 nieuwe banen en 97 procent groei. De nummers 3, 4 en 5 zijn Rituals, Dept en Young Capital. Daarna volgen Workrate, Coolblue, Newcold, Adyen en Mediamonks.
Meten is leuk en groeiers noemen is prachtig, maar de onderzoekers van het Erasmus Centre for Entrepreneurship willen een stap verder gaan. Het doel van het onderzoek is te achterhalen waarom sommige bedrijven het zo goed doen. De onderzoekers vonden vier onderscheidende kenmerken van snelle groeiers.
Groeifactor 1: Kernwaarden van de organisatie komen tot uiting in alle bedrijfsactiviteiten en iedere werknemer kent ze
Het gevaar bestaat dat je als bedrijf groeit en groeit, en dat medewerkers op een gegeven moment denken: "Wat doen we eigenlijk? En waarvoor doen we het?"
Voor de oprichters van snelle groeiers als Coolblue en Youngcapital was dat aanleiding om helder te verwoorden wat de missie van hun ondernemingen is. Wat drijft ze om iedere dag te werken? Wat willen ze bereiken?
Pieter Zwart zegt over de identiteit van Coolblue: “We zijn geen e-commercebedrijf, retailer of webshop. Nee, we zijn een klantreisbureau. Want we organiseren klantreizen van begin tot eind." Coolblue wil dat klanten blij worden én dat Coolblue eraan verdient. Met de medewerkers zijn binnen Coolblue de kernwaarden van de organisatie vastgesteld én vertaald naar concreet, dagelijks gedrag.
YoungCapital besteedt veel aandacht aan een onboardingprogramma. Nieuwe medewerkers leren de bedrijfscultuur en kernwaarden door en door kennen. Managers hoeven daarna het werknemersgedrag niet meer op detailniveau te bij te sturen. Ze kunnen zich concentreren op strategische projecten die het bedrijf laten groeien.
Groeifactor 2: Formeer een ideaal groeiteam
Voor het stimuleren en managen van groei zijn verschillende soorten mensen nodig. Mensen die overal kansen zien en altijd willen winnen. Maar dat kunnen ook degenen zijn die misschien minder oog hebben voor valkuilen, fouten en problemen. Er zijn ook mensen nodig die waakzamer zijn en die orde en discipline in een organisatie weten te brengen, mensen die groei echt managen. Zij maken het mogelijk dat verdere groei van de organisatie ook op langere termijn mogelijk is.
Succesvolle groeiteams combineren mensen met verschillende persoonlijkheden en leiderschapsstijlen, maar ze hebben ook veel overeenkomsten. De teamleden hebben allemaal de ambitie om het bedrijf flink te laten groeien.
Groeifactor 3: Ken je groeiformule en breng die in de praktijk
Om een organisatie continu en snel te kunnen opschalen, moet het topmanagement inzicht hebben in de groeiformule van het bedrijf. Een succesvol bedrijf als YoungCapital heeft een schaalbaar bedrijfsmodel, het kan snel groeien met meer mensen.
YoungCapital is als uitzendbureau bijvoorbeeld gebaat bij het doorlopend uitbreiden van hun bestand aan kandidaten. Het is voor de onderneming belangrijk méér en kwalitatief steeds betere kandidaten aan bedrijven voor te stellen. Dat maakt bedrijven meer geïnteresseerd om zaken te doen met YoungCapital. En een groeiende groep van mogelijke opdrachtgevers maakt YoungCapital steeds aantrekkelijker voor kandidaten. Het is een soort vliegwiel.
De Erasmus-onderzoekers stellen dat inzicht in de groeiformule het topmanagement kan helpen prioriteit te geven aan activiteiten die het bedrijf versterken en verdere groei mogelijk maken. Met groei komt ook complexiteit, maar de formule kan focus aanbrengen.
Groeifactor 4: Betrokken medewerkers die groei begrijpen
Medewerkers moeten de groeiformule van de organisatie begrijpen en weten hoe ze die kunnen toepassen. Succesvolle snelgroeiende bedrijven als Coolblue en Takeaway.com communiceren ook uitgebreid over de formule om te groeien. Iedere medewerker, op elk niveau in de organisatie leert daardoor hoe het eigen gedrag bijdraagt aan de groei en aan de resultaten.
Het voordeel is dat dit het werk betekenis geeft. Het vergroot ook de motivatie van medewerkers, wat de groei verder kan stimuleren.
Lees meer over startups en scaleups:
- Hoe krijgt Nederland meer Picnics, Adyens en Takeaways? ‘Het vliegwiel dreigt nu te gaan draaien’
- Invest-NL heeft €1,7 miljard in kas – dit zijn de criteria om in aanmerking te komen
- Dit zijn de 10 populairste Nederlandse startups om voor te werken, volgens LinkedIn
- Nederland staat met 50 startups op CES – dat heeft een groot nadeel
- Hoe Sytse Sijbrandij van GitLab een miljardenbedrijf maakte
- Als je rijk wilt worden met je eigen bedrijf, hou je dan aan deze 12 criteria